The bare necessities of life

12 juli 2021 - Asturias, Spanje

Hallo allemaal. Het is de hoogste tijd voor een korte update, want de vorige blog is alweer 3 weken geleden. Zoals je misschien hebt gezien heb ik wel steeds nieuwe foto's en locaties geüpload, maar het is ook wel weer eens tijd voor een verhaaltje :-)

Slapen tussen de beren, wolven en roofvogels 😱

Ik ben net aangekomen in San Martín, een klein dorpje langs een smalle rivier omringd door hoge kale bergen. Ik heb deze plek gekozen omdat het tussen twee mooie nationale parken inligt die ik graag wil bezoeken (hiken of biken): Somiedo en Las Ubiñas-La Mesa. Er vliegen veel roofvogels door de groene bosrijke vallei, heb vandaag al gieren, steenarenden én buizerds zien rondcirkelen op zoek naar een avondsnackie. De auto heb ik geparkeerd op een grote gratis camperplek (hier om precies te zijn) die vol staat met Spaanse gezinnetjes, klimfanaten en hippies in grote kamperbussen. Ik zit nu aan de picknicktafel in het avondzonnetje deze blog te typen in de hoop dat het niet (weer) gaat regenen. :P

20210712_201303Bruine beer

In de regio waar ik nu ben wonen veel wilde beren (nee, bovenstaande foto heb ik helaas niet gemaakt, was gewoon een clickbait zodat je verder zou lezen :P). Tot de jaren '70 werd er veel op deze dieren gejaagd voor hun vachten en als voedsel. Ze waren bijna uitgestorven, maar dankzij de inspanningen van een paar lokale organisaties breidt het aantal beren langzaam weer uit. Ze dragen bij aan de lokale economie door eco-tourisme en ze vervullen een belangrijke rol in het ecosysteem. Ze eten voor 85% plantaardig voedsel (vruchten noten grassen kruiden bas en wortels), dus de veepredatie valt ook mee. Denk maar aan Baloo de beer uit Jungle Book die dol is op fruit honing en mieren ;-)

rumble in the jungle

Inmiddels is het weer even keihard gaan regenen, het weer is zo wisselvallig hier! Snel in m'n bus gekropen. Ik heb Glow-in-the-Dark sterren gekocht en overal opgeplakt, ben benieuwd of ze zometeen licht gaan afgeven als het nog donkerder wordt ^_^ Ik zie nu nog niks... Ze komen van zo'n goedkope mega-store waar ze van alles en nog wat verkopen voor hele lage prijs, dus verwacht er niet zo veel van..

Morgen ga ik de eco-toerist uithangen en naar het berenmuseum, om wat meer te leren over het leven van bruine beren en hoop dan ook een berensafari te boeken voor verderop deze week, want ik denk dat het heel lastig wordt om er zonder gids eentje te spotten, ze zijn namelijk erg schuw, solitair en hebben geen vaste woon- en verblijfplaatsen. Naast beren wonen hier ook veel wolven. Deze zijn waarschijnlijk iets makkelijker te spotten omdat ze in families leven en een voorkeur hebben voor hun eigen vertrouwde omgeving. Wel zijn het nachtdieren, dus als ik die wil spotten moet ik vroeg uit de veren, of een keer 's avonds mee met een wolvenkenner. Het feit dat hier wolven wonen, betekent ook dat er veel ander wild is, zoals herten reeën en wilde zwijnen, en de niet-levende natuur is ook supermooi, dus de wandelingen zullen sowieso genieten zijn! :)

20210706_195540

Workaway: zorgen voor ezels, kippen, honden en katten in ruil voor kost- en inwoning

De afgelopen twee weken ben ik eigenlijk maar op twee verschillende plekken geweest, allebei ook in deze regio (Asturias 🥰): een ezelboerderij, en een biologische kruidenboerderij. Deze plekken heb ik gevonden via Workaway. In ruil voor vrijwilligerswerk kon ik daar slapen, mee-eten, douchen, kleding wassen, etc. Het waren twee hele leuke ervaringen en veel leuke momenten gehad met de andere vrijwilligers en dieren! Ook heb ik deze regio wat beter leren kennen in mijn vrije tijd en vind het echt heel mooi: zee, bergen, meren, bossen, leuke steden.

In de ezelopvang woonden 27 ezels, katten, paarden, een zwijn en een hond, en werkten we met 10 vrijwilligers elke dag van 8-1 uur, en van 6-9 uur. Het was hard werken, maar we kregen er heerlijk ontbijt, lunch en avondeten voor terug. In de siësta's deden we samen leuke dingen en in het weekend een kampvuur, dus dat betaalde het harde werken wel uit. Het werk bestond vooral uit poep scheppen ':) maar ook hoeven schoonmaken, borstelen, en speciale verzorging (zoals ogen schoonmaken) en speciaal voedsel klaarmaken. Het was dus wel divers werk, en veel in direct contact met de ezels. Ik heb hier veel geleerd over ezels! En heb nog steeds contact met de andere vrijwilligers.

Welkom in het ezelhotel Daily tasksSamenvatting van de eerste workawayEzelboerderijIMG-20210629-WA0016Miche: m'n favoriete ezel. Lijkt op elvis presleyDe dagelijkse pedicure

De biologische kruidenboerderij is 2 jaar geleden aangelegd door een Nederlandse vrouw (42 jaar) die het drukke Amsterdamse leven zat was. Ze is gevlucht naar het Asturiaanse platteland, naar een piepklein dorpje (of meer: groep huisjes), om zelfvoorzienend te gaan leven met haar kippen, schapen, hond en katten. Het huis is nog een ruïne, maar de kruidentuin staat in volle bloei, en het uitzicht op bergen en zee maakt veel goed. Helaas verdient ze nog niet genoeg geld met haar onderneming (gedroogde kruiden verkopen, en een weekend-restaurant aan huis) dus werkt ze ook als chef in de stad (1 uur rijden!). Daarom hielp ik haar met het zorgen voor de dieren en planten als ze aan het werk was. In ruil kon ik slapen in een traditionele hooischuur op palen (een 'Panera'), de hele dag op haar land verblijven en mee eten. Win-win! Ik ben dikke vrienden geworden met de kitten Tommie, die je waarschijnlijk al op veel foto's voorbij hebt zien komen. ;-) en haar hond Spock, die met mijn muziek meehuilde als een wolf. 😂 Ook heb ik veel van haar geleerd over kruiden en de pro's en cons van zelfvoorzienend wonen in een ander land.

Ik vond het leuk om te ervaren hoe het is om zo afgelegen en met dieren te leven, maar zou toch wel dichterbij de bewoonde wereld willen leven. In loondienst werken lijkt me juist wel fijn, omdat je werk dan echt om 5 uur en in het weekend ophoudt. Met zo'n zelfvoorzienend bestaan leef je eigenlijk op je werkplek, en dat lijkt me niet zo ontspannend... Maar wie weet, ooit.

20210704_161755 20210706_195552 panera (een horreo maar dan rechthoekig) 20210712_131409 wasje opgehangen. droogt moeilijk hier door de hoge luchtvochtigheid. vijvertje met calendula spock uitlaten 20210704_204918macrame kettinkje gemaakt ^^

De planning

Na ruim 2 weken overnachten op een vaste plek, ga ik vanaf vandaag weer 2 weken roadtrippen en slapen op Park4Night plekkies. Best veel zin in weer! Ik ga de comfort van binnen douchen, een koelkast met melk en kaas en elke avond mee eten wel missen, maar heb ook wel weer zin in het avontuurlijke en de knusheid van slapen in de bus. Ik ben al bezig om toffe Park4Night plekken op de route te zoeken voor de laatste paar weken. Globaal is de planning: Cantabrisch gebergte (waar ik nu ben) --> Pyreneeën --> Franse Alpen --> Luxemburg --> thuis. Ik heb A Song of Ice and Fire (33 uur) gedownload dus ik kom die 2500 kilometer wel door haha. Ik wil voornamelijk door de bergen trekken en af en toe een mooi skatepark meepakken in grote steden. Eind juli heb ik met een goede vriend in Luxemburg afgesproken 😊 en vanaf daar gaan we samen weer naar huis. Ik heb heel veel zin om iedereen in augustus weer te zien!

Nu is de blog wel lang genoeg, ik hoop dat jullie een fijne avond hebben en laat gerust een reactie achter of bel me of stuur een berichtje of brief of whatever, mis iedereen namelijk wel een beetje.

Fijne nacht! 😙

Grote beer kleine beer

1. Julia:
    12 juli 2021
    Net gebeurde er wel iets stoms... Ik was op zoek naar de publieke toiletten. Tot nu toe heb ik ze altijd met Google Maps gevonden, of door het in het Engels te vragen aan voorbijgangers, maar op plekken als deze heeft dat gewoon geen zin want maar heel weinig mensen verstaan laat staan spreken Engels. Dus, ik het zinnetje 'Disculpe, donde estan los baños publicos?' maar heel goed in mijn hoofd stampen, en vroeg dat net voor het eerst een beetje onzeker aan een voorbijganger. Ik wachtte vol goede hoop op een 'Ahi, a la derecha' of 'Alli, gire a la izquierda'. Maar blijkbaar had ik het zo slecht uitgesproken dat ze in vloeiend Engels reageerden met 'There are no public toilets here, you should try at that hotel over there'. Lekker dan haha.
  2. Heleen Kappen:
    12 juli 2021
    Heyy Juul, wat een leuk verhaal weer! Wat klinken die 2 work a way plekkn gaaf! Een hele ervaring rijker! Want van zulke gespreken/ervaringen leer je zoveel :)) en heerlijk met die publieke toileten hahaha toch goed dat je het probeert! Wordt meestal wel gewaardeerd ;) Have fun nog de laatste weken en kan niet wachten om weer af te spreken en verhalen uit te wisselen! Liefs, Heleen
    Ps die omgening, wauw! Die ga ik onthouden;)
  3. Ernst:
    13 juli 2021
    Gaaf verhaal weer! Goeie reis verder!
  4. Oma:
    13 juli 2021
    Weer geweldige belevenissen Juultje!
    Dit kan niemand je meer afpakken!!
    Ik ga nu een mailtje naar je sturen.