Alles over overnachten in een voertuig als vrouw alleen...

13 juni 2021 - Saumur, Frankrijk

Bon soire a tout 🤗 leuk dat je nog steeds meeleest :-)

Vanavond een blogje over een topic waar ik de meeste vragen over krijg... waar overnacht ik? Voel ik me veilig als vrouw alleen? En hoe comfortabel is het om nacht na nacht te overnachten in een voertuig...? Die vragen hoop ik op basis van de afgelopen 2 weken te beantwoorden. En ik hoop zo een hoop mensen minder bezorgd te maken. ✨✨✨✨✨✨✨

1) Een plek vinden om te slapen

De eerste nachten dat ik alleen sliep, heb ik mijn slaapplekken gevonden aan de hand van de gratis app Park4Night: fantastisch. Dit is een uitgebreide wereldkaart met pins met gratis parkeerplekken. Daar kun je op klikken, dan zie je foto's, reviews, aantal sterren en aanwezige services (zoals toiletten, of stroomvoorziening). Ik selecteer de plekken met de beste reviews en mooiste locaties, weg van drukke wegen.

Ik vind ook wel eens plekken via locals. Zo heb ik die van vanavond van de barman waar ik zonet een biertje heb gedronken. Een voormalige camping aan de Loire, met schone toiletten, veel ruime plekken onder de bomen, fluitende vogels, goede 4G, watervoorziening, gratis en veel picnictafels... wat wil je nog meer?! Morgen begint de werkweek weer dus ideale plek om een dagje te knallen achter m'n laptop.

De tofste plek tot nu toe? Hooggelegen parkeerplek met uitzicht over een bosrijke vallei met een brede rivier, aan de rand van een bos (Eawy Forest) waar ik 's avonds veel wolven heb horen huilen! Aaioeeeeeeeee 😍 het waren geen wilde wolven, maakt het wel minder vet haha, maar alsnog was het echt een betoverend geluid. Er waren ook hele schone toiletten en een warme douche waar ik gebruik van mocht maken... Deze plek hoorde bij een dierenpark waar ik de volgende dag ook nog de hele dag met gratis wifi heb kunnen werken. Als bedankje voor de fijne overnachting en werkplek heb ik in het restaurant de hele dag m'n dosis koffie gehaald ;-)

Eawy Forest: mooi bos tussen Rouen en Dieppe Mooie slaapplek met uitzicht over de Varenne rivier en Eawy Forest Heel blij met toegang tot een gratis, schoon toiletgebouw Trots op deze lekkere gezonde avondmaaltijd 😊

2) Is dat dan wel veilig, zo'n gratis plek?

Tja, je neemt altijd wel een risico zolang je niet op een met camera's of hek bewaakte camping staat, maar ik probeer mijn intuitie en gezond verstand te gebruiken bij het uitzoeken van een plek.  Ik let goed op dat er in reviews niks gezegd wordt over prostitutie, mannen alleen in auto's, ongure types etc. Ik loop altijd even rond voordat ik definitief besluit ergens te blijven. Ik maak dan meestal even kort kennis met andere mensen op die plek, zodat we van elkaar weten dat we daar staan. Beetje sociale controle. Het is nog niet heel druk op de meeste plekken (juni), maar er is altijd wel iemand. Ik ontwijk industriegebieden, havengebieden, plekjes langs grote wegen of midden in grote steden.

Daarnaast heb ik altijd mijn telefoon aan staan, en als ik ga slapen zet ik het alarmnummer alvast klaar in de bel-app. Ook zitten alle deuren op slot, en zie je van buitenaf niet of en hoeveel mensen er in slapen. Mocht er dan tóch nog iets vervelends gebeuren (geklop op mn raam, iemand die de deur open wil doen), dan kan ik gewoon wegrijden zonder eerst naar buiten te moeten. No worries dus.🤗

3) Comfortabel slapen

Savonds is het in de bus heel sfeervol met de lichtjes en mn muziek. Het bed ligt super fijn, ik heb genoeg ruimte, en 's ochtends blijft het lang donker en koel. Aangezien het al best warm is overdag, en ik veel beweeg (skaten, wandelen), vind ik het fijn om me elke avond te wassen, dan kruip je niet plakkerig je bed in ;-) Helaas is er niet overal een douche, maar je komt best ver met washandjes en body lotions. Prima plekje om na een leuke dag weer op te laden.

Het is ook wel fijn als er publieke toiletten in de buurt zijn, maar als die er niet zijn, of te ver lopen om 's nachts heen te gaan, moet ik het in de bus doen... Dat is niet optimaal maar kan wel met de juiste techniek... 😅

Dussss

Ik ben super blij met de slaapplekken van de afgelopen nachten! Ik ben nog geen een keer lastiggevallen, allemaal gratis, vaak op een toplocatie, vlakke ondergronden en geen geluidsoverlast. Ik zal in de toekomst wel moeite hebben met betalen voor overnachtingen op vakantie nu ik weet dat het ook op deze manier kan...

En, ben je ook lekker gemaakt om op deze manier te reizen? Of blijft het toch nog een beetje spannend? Ik ben benieuwd!!

Ik duik nu het café weer in om een stukje van het EK te kijken, NL tegen Oekraine. Slaaplekker zo 😘 X

20210613_193538 20210613_203212

1. Oma:
    13 juni 2021
    Lieve Juul, dit is echt avontuur! Nee op die manier reizen is voor mij een brug te ver.... Hoewel het avontuur me aanspreekt. Goed om te lezen dat je zo safe mogelijk je weg zoekt. Geen vragen over tests of vaccinaties? Geniet verder....m
  2. Julia Noorlander:
    18 juni 2021
    Nee geen gedoe met tests of vaccinaties. Ik ontwijk onderweg alle tolwegen, dus misschien dat dat de punten zijn waarop ze buitenlanders om tests vragen? Maar buiten mijn auto weten mensen natuurlijk niet dat ik uit het buitenland kom dus dan hebben ze ook geen goede reden om om een test/vaccinatiebewijs te vragen. ;)

In sommige steden moet je overal een mondkap op, en tot zondag is er een avondklok tot 23 uur. Maar verder nergens last van :)
  3. Marissa:
    14 juni 2021
    Wat positief :). Hoe us je geluksgevoel verder? Ben je bijvoorbeeld soms nog eenzaam, of valt dat harstikke mee?
  4. Julia Noorlander:
    18 juni 2021
    Goeie vraag! Krijg ik vaker. Ik voel me heel prima. Eenzaamheid af en toe hoort erbij, maar dat heb je thuis ook wel eens, en tis maar voor 2 maanden. Langer dan 2 maanden alleen zijn zou ik niet trekken denk ik...
  5. Heleen:
    14 juni 2021
    Heyy ik heb even een inhaalslag gedaan met al je blogs lezen, echt super leuk! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt :) Ik vroeg me af of je nog mensen meeneemt in de bus via die app. Carpoolen als het ware. Groetjes uit Italië! <3
  6. Julia Noorlander:
    18 juni 2021
    Heleeen! Toevallig stond er net een nummer op in dit café van Lucio Dalla, een van de klassieke Italiaanse muzikanten, moest nog aan je denken. Siamo Dei. Ken je dat?

Nee ik heb nog niemand meegenomen, ook niet van die app. Wil ik wel meer gebruik van maken, maar ik verander mijn plannen nog wel eens op het laatste moment en dat kan dan natuurlijk niet zo goed. Dus het nadeel van carpoolen is dat het je vrijheid wat beperkt!

Kun je al een beetje gesprekken voeren in Italiaans?